Objawy -

Magnez

objawy.org.pl




Magnez to pierwiastek chemiczny, srebrzystobiały metal, obecny w przyrodzie i w organizmie ludzkim. Wspomaga pracę układów: nerwowego, krążenia, kostnego, immunologicznego (chroni system odpornościowy), hormonalnego, mięśniowego, pokarmowego. Reaguje z innymi pierwiastkami, np. wapniem i fosforem, które ułatwiają jego wchłanianie. Z wapniem powinien reagować we właściwych proporcjach (2:1, więcej wapnia), by nie spowalniać rozwoju układu kostnego (wzrost kości), polecany osobom chorym na epilepsję, w celu zminimalizowania objawów choroby. Stymuluje pracę enzymów, wpływa na procesy przemiany materii oraz na gospodarkę energetyczną organizmu: odpowiada za zapasy i użytkowanie energii, a także za wydalanie szkodliwego ołowiu. Niektórzy nazywają go pierwiastkiem życia, i nic w tym dziwnego, ponieważ pełni ważną funkcję w organizmie człowieka – chroni serce, zapobiega miażdżycy, reguluje poziom cholesterolu, skuteczny przy nadciśnieniu; łączy się z witaminą D, co korzystnie wpływa na stan naszych kości i zębów, współdziała z hormonami tarczycy, organizując działanie tego gruczołu, zapobiega tworzeniu się kamieni nerkowych, np. zwierzętom dostarczany jest w pożywieniu, w przeciwnym razie grozi im kamica nerkowa (zwierzęta pierwiastek ten otrzymują w połączeniu z wapniem). Koi nerwy, niezbędny w stanach wyczerpania - fizycznego i psychicznego, poprawia koncentrację, ułatwia uczenie się; u kobiet łagodzi objawy menopauzy oraz zespołu napięcia przedmiesiączkowego (drażliwość, nerwowość, zły humor, zmęczenie). Wskazany przy wysiłku umysłowym i fizycznym, zwłaszcza dla sportowców, którzy powinni dbać o należne dawkowanie magnezu. Po wzmożonym wysiłku fizycznym połączonym ze stresem (nie tylko u sportowców) zdarzają się omdlenia, niekoniecznie wynikające z zapotrzebowania energetycznego (utraty kalorii, głodu), które objawiałoby się zmęczeniem, ale właśnie z szybkiej utraty magnezu. Dlatego podczas aktywności fizycznej, w sytuacjach napięcia emocjonalnego i psychicznego, zaleca się uzupełnianie niedoborów magnezu, np. w postaci wody mineralnej wzbogaconej odpowiednimi ilościami tego pierwiastka (100-200 mg – miligramów w 1 litrze). Zapotrzebowanie na ów przychylny i konieczny człowiekowi metal zwiększa się także wraz z wiekiem.

 


Pozostałe tematy: